אוג 042012
 

בפוסטים הקודמים סיפרתי לכם על אסטרטגיית ההשקעה שלי, אם לאמר את האמת אני לא בטוח שניתן לכנות את זה אסטרטגיה שכן בסך הכל מדובר ב3 נקודות פשוטות:

  1. אני משקיע בבורסת תל אביב
  2. אני משקיע בעיקר במניות קטנות (וקטנות מאד)
  3. אני משקיע בחברות שעוברות מהפך (Turnarounds), חברות מחזוריות (Cyclicals) או חברות זולות מאד

מכיוון שאני כל הזמן מחפש רעיונות השקעה חדשים, בפוסט הזה אני אנסה למצוא מניות מענינות ע"י שימוש במסנן המניות של כלכליסט, מסנן זה הוא כלי מאד נח לאיתור מניות מענינות ואני נוהג להשתמש בו בעיקר כדי לחפש מניות זולות מאד (הוא פחות יעיל במציאת  Turnarounds או  (cyclicals. למסנן ניתן להכניס פרמטרים שונים שמאפיינים את סוג המניות שאנו מעוניינים לחפש ולאחר מכן ניתן לעבור על התוצאות ולבדוק האם אחת (או יותר) מהחברות שעברו את הסינון מעניינת אותנו, במידה וכן, כל מה שנותר הוא לפתוח את הדוחות ולהתחיל לחפור. בדוגמא הבאה אני אבצע סינון שמטרתו חיפוש של מניות קטנות וזולות בתל אביב.

אני מתחיל בקביעת הפרמטרים למסנן:

שווי שוק – מכיוון שאני מעונין למצוא חברות קטנות, את פרמטר שווי השוק אני מכוון לפחות מ-500 מיליון ש"ח (500>)

מכפיל רווח – מכייון שאני מחפש חברות זולות אני אכוון את פרמטר המכפיל לפחות מ- (6>), פרמטר זה יעזור לי למצוא חברה שהיא גם זולה יחסית וגם היתה רווחית בשנה האחרונה.

מכפיל ההון – את מכפיל ההון אני אכוון לפחות מ-1 (1>), כלומר שווי השוק של החברה נמוך מההון העצמי שלה. גם פרמטר עלול להעיד על כך שהחברה זולה אך לא תמיד זה נכון.

מכפיל מכירות – את מכפיל המכירות אני אכוון לפחות מ-1 (1>), כלומר אני מחפש חברות שההכנסות השנתיות שלהן הן גבוהות מהשווי בו הן נסחרות. גם זה פרמטר שמעיד על פוטנציאל למניה זולה.

יחס שוטף – אני מעוניין להראות רק חברות שהיחס השוטף שלהן הוא גבוה מ-1 (>1) – כלומר חברות בהן הנכסים השוטפים גבוהים מההתחיבויות השוטפות.

תשואת דיבידנד – את הפרמטר הזה אני לא מכוון לשום ערך – אני פשוט מוסיף אותו לרשימת הסינון כדי שהטבלה שייצר עבורי המסנן תכיל גם את המידע הזה. העניין הוא שדיבינד הוא בהחלט לא תנאי הכרחי מבחינתי אך אם הוא כבר קיים – תמיד טוב לדעת מזה.

התמונה הבאה מראה את פרמטרי המסנן כפי שקבעתי אותם:

בכל שלב ניתן להסתכל למטה ולראות את מספר המניות שעונות על הקריטריונים שנבחרו ובהתאם לכך להקשות או להקל על תנאי הסינון, כשאני מסתכל על מספר המניות שהמסנן מצא בשלב זה אני מוצא שמדובר על 23 מניות – נראה לי שזה מספיק. כעת עליי לעבור על המניות הללו ולהחליט אילו מהן מעניינות מספיק כדי להמשיך ולהתעמק בהם. חשוב לציין שהמסנן תומך בעוד הרבה מאד פרמטרים ומטריקות, בשלב זה אני מעדיף לפשט ולא להשתמש בהם אבל אני בטוח שרבים מכן ימצאו אותם מועילים (לדוגמא ROE , תשואה מתחילת השנה וכו.) כעת כל שניתן לעשות הוא ללחוץ על "הצג את הרשימה" והמסנן יציג את הטבלה שמכילה את 23 המניות שענו על הקריטריונים. את הטבלה ניתן להוריד בפורמט EXCEL וזה אכן מה שעשיתי, הנה היא לפניכם.

תוצאת הסינון נכון לתאריך 03/08/12

כעת אני ניגש למלאכת בדיקת המניות שעלו בחכה. הדבר הראשון שאני עושה הוא לנפות את המניות שאיתן אני לא מתכוון להתעסק, מדובר במניות שעוסקות בתחומים שאני לא מבין, לא יודע לתמחר או סתם לא אוהב. במקרה זה ניתן לראות שאחוז משמעותי מהמניות שעלו בסינון שייכות לחברות נדל"ן. "חברות נדל"ן" הוא שם כללי מדי שכן לא כל חברות הנדל"ן פועלות באותו תחום. ישנן החברות היזמיות – אלו חברות שבונות נדל"ן למגורים (בעיקר) ולאחר מכן משווקות אותו ללקוח הסופי. ישנן חברות הנדל"ן המניב שבונות או רוכשות נדל"ן כדי להשכיר אותו (בעיקר שטחי מסחר ומשרדים) וישנן קבלניות הביצוע, אלו למעשה חברות יצרניות לכל דבר ועניין שעוסקות ב"לייצר מוצרי נדל"ן" כלומר בונות מבנים ובניינים עבור לקוחותיהם. עם הסוג הראשון של החברות אני נוטה שלא להתעסק בעיקר משום שהתחום הזה דורש התמחות והבנה ספציפיים שטרם רכשתי. אל חברות הנדל"ן המניב אני קצת יותר מתחבר אבל גם פה אני הרבה פעמים נמנע מהשקעה עקב חוסר רצון או יכולת לשערך איכותם ומחירם ההוגן של נכסיהן. את קבלניות הביצוע של הנדל"ן אני רואה כמו כל עסק תעשייתי אחר ולכן חברות מתחום זה בהחלט מהוות השקעה פוטנציאליות.

אז אם נחזור לרשימה, אלו החברות שבחרתי לנפות עקב חוסר התאמה לצרכים שלי:

  • חנן מור, אביב בניה, צרפתי ודוניץ – כולן חברות ייזום נדל"ן.
  • תשואה 10 – שווי שוק של 2.8 מליון זה נמוך מדי (אפילו בשבילי :-) )

סה"כ ניפיתי 5 חברות מה שהותיר אותי עם רשימה של 18 מניות ש דבר היחיד שאני יודע עליהן בשלב זה הוא שהן נראות זולות על הנייר. כעת עליי לגשת ולבדוק אותן באופן יותר מעמיק, לצורך זה אני מתכוון לעבור על הרשימה מנייה לאחר מנייה – את הסיכומים אני מתכוון להעלות לכאן.

לסיכום אני רוצה להבהיר שהשימוש במסנן כפי שנעשה בפוסט הזה הוא רק דוגמא לאיך ניתן למצוא מניות העונות על מספר קריטריונים. זוהי דרך שבה אני אישית נוהג להשתמש מידי פעם אבל זוהי כמובן לא הדרך היחידה למציאת מניות זולות, כמו כן אני די בטוח שיש הרבה מניות זולות שלא עברו את הסינון (בגלל אינסוף סיבות אפשריות) למרות שהן מהוות פוטנציאל השקעה לא פחות טוב מהמניות שעלו בסינון.

||

Share Button

  2 Responses to “איתור מניות זולות ע"י המסנן של כלכליסט”

  1. אתר יפה. מאוד נהנה לקרוא.

    הבעיה במסנן של כלכליסט היא שמכפיל רווח והון לא אומרים דבר על כמה החברה זולה.
    עדיף לנתח את החובות של החברה ביחד עם הנכסים השוטפים ולקבל מושג באיזה מכפיל היא נסחרת ביחס לכמה עולה לקנות את החברה נקייה מחובות. מכפיל ההון עשוי לשקר בעיקר עקב מינוף. ירידה קטנה בנכסים הקבועים שהחברה לא תמחרה בדוחות משנה את ההון העצמי משמעותית. עדיף להסתכל על איזה תשואה החברה מייצרת על הנכסים הקבועים.

  2. תודה גלעד,
    בפוסט אני בעצם מציג אפשרות אחת מיני רבות לתהליך סינון ראשוני, ברור שלאחר הסינון העבודה רק מתחילה וצריך להתחיל ולנתח כל חברה ומנייה לעומק ולרוחב.
    אני מסכים איתך שבהרבה מאד דוגמאות המכפילים שמעלה המסנן הם לא מייצגים, יכול להיות שמכפיל הרווח נמוך בגלל רווח חד פעמי או שמכפיל ההון נמוך בגלל הרבה נכסים לא מוחשיים, אבל את זה אפשר לגלות רק לאחר שמתחילים לנתח את תוצאות המסנן.
    לאחר שמגיעים למכפילים המייצגים (במכפיל רווח ע"י בחינה של תקופה מספיק ארוכה, ובמכפיל הון – ע"י בדיקת איכות הנכסים) אני כן חושב שניתן להשתמש בהם כדי להגיע להערכת שווי.
    אתה גם מכווון לשימוש בשווי פעילות (Enterprise value) במקום שווי שוק ((Market Value, גם פם אני מסכים ואני אכן נוהג לבצע את החישובים האלה לאחר הסינון הראשוני, לצערי המסנן של כלכליסט לא מכיל אופציה כזו.
    לגבי התשואה על הנכסים, אני שוב מסכים אתך לגבי החשיבות – הפוסט האחרון שלי גם נוגע בנושא הזה ישירות.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 

test 123